Porrblonda bloggande tjejer som bara är såååå bäst i världen..typ..

Jag är besviken. På tjejer i tonåren som medvetet eller omedvetet bygger en image kring att vara en porrblond pantskalle som bara har kläder och smink och pengar i skallen. Dessa tjejer tjänar ju onekligen sin brödföda på detta vilket också gör mig besviken på alla människor som ger dem denna lyx. Jag hade oturen att hamna i en provhytt bredvid en av dessa fenomen när jag skulle prova en skorjta på H&M för inte sålänge sen. Bloggtjejen ifråga babblade på om både det ena och det andra och jag i min totala chock glömde helt bort att jag var där för att prova kläder och stod tillslut bara och lyssnade på hur hon såg ned på resten av världen på sjutusen olika sätt. Både en och åtta gånger kom jag på mig själv med att behöva stänga munnen och jag kämpade emot min nyfunna reflex i att spontant vilja slita upp hennes provhyttsdörr och ge henne ett gäng lavetter i hopp om att poletten skulle trilla ner.

- Alltså, har ni sett det där nya McD i Skrapan. Mm, det är typ såhär assnyggt liksom så jag kände att jag var tvungen att typ såhär ta undan brickan efter mig liksom. Sånt gör jag typ aldrig för varför skulle jag de liksom. Antingen äter jag me folk som inte tar undan och då är det ju klart att jag inte jag heller gör det, dahh. Men äter jag me folk som tar undan efter sig så ser ju jag till att typ (killnamn) gör det åt mig för det tänker ju typ inte jag göra. Det är typ asbra att ha en kille som (killnamn) som gör typ såhär allt åt mig.

I dagens samhälle gör kvinnan vad hon kan för att bli respekterad som mannen och tagen på samma allvar. Tjejerna har ju onekligen makt som bloggar utifrån denna image, det är ju  vad som har fått mig att skriva om dem här. Men har de respekt och blir de tagna på allvar? Det är det här som gör mig besviken. Hur ska kvinnan kunna få samma mottagande som mannen om de som har makten lever efter rollen som dum blondin? Om de skulle använda hjärnan till något vettigt istället så kanske de faktiskt skulle kunna göra någon nytta i världen. Hjärna har de ju uppenbarligen eftersom de är smarta nog att veta hur de ska promota sig själva och tjäna pengar på det.
Många tjejer skriver om kläder och smink, men det är en stor skillnad på bloggare och bloggare. Vissa bloggar för att de är genuint modeintresserade och arbetar med detta på ett eller annat vis. De bloggar om mode, punkt slut. Sen finns det vissa som bara bloggar för uppmärksamhetens skull och som får den genom att se ner på andra och framhäva den totalt ytligheten som i min mening är den som gör världen lite sämre att leva i. 
 
Vore jag en av dessa småtjejer nu så skulle jag med säkerhet se ner på mig och tycka att jag är en bitter kärring som typ ska skaffa mig ett liv och bara typ hålla käften. Men hellre det än en liten osäker tjej som saknar respekt, för sig själv och för andra och som heller inte får någon respekt tillbaka. Jag är övertygad om att många av dessa tjejer har potentialen till att bli respekterade så det gör mig besviken att de väljer att lägga sin energi i denna riktning. Besviken och lite ledsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0