Vad får dig att välja en specifik bok?

Som oftast när jag går ensam på stan så hamnar jag i bokhandeln. Där kan jag strosa runt och titta på böcker som jag har sett sjutusen gånger förut, men fortfarande hänföras av varenda en av dem. Jag fick frågan en gång om vad som får mig att välja en viss bok att läsa. Vad går jag efter? Vad lockar mig? Vad gör mig intresserad? I det stora hela låter jag mig inspireras av det mesta.

Jag läser bokbloggar. Det finns ju en del där ute i världen som är värda att kolla på. Det finns dessutom ett gäng personer ute i världen som jag har respekt så deras litterära preferenser kan ofta ligga som grund för min nyfikenhet.

Jag prenumererar på Svensk Bokhandel som skickar ut som tidningar året runt med boktips och intressanta artiklar. Ett par gånger om året kommer de ut med något som kan kallas en smärre bokbibel innehållande kommande titlar.

Jag lyssnar på vänner och bekanta och deras läsupplevelser. Att se en persons hänförda blick eller höra deras val av ord i sina recensioner är alltid lika fascinerande och ju mer engagerad någon låter desto mer nyfiken blir jag på vad de kan tänkas prata om.

Jag söker via olika sökmotorer efter litterära verk rörande ett specifikt ämne som jag råker vara intresserad av just då.

Titlar. En riktigt bra titel kan locka mig oavsett vad personer säger och tycker.

När jag går i en bokhandel handlar dock väldigt mycket om utseende. Jag älskar omslag. Det finns väldigt många genialiska omslag som väcker mitt intresse och när jag går bland hyllorna så analyserar jag allt jag ser. Typsnitt, bokens storlek, färger, bilder, teckningar. Allt. Gör böckerna personliga. Ibland behöver det inte vara så avancerat. Det behöver bara vara tilltalande. Informativt. Suga in mig som läsare. Hänföra mig och få mina fingrar att klia. Göra mig lite lätt förälskad. 


Paulo Coelho gör mig ständig förälskad och här är en av anledningarna. Fantastisk bok på alla punkter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0